Akreditasyon

İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI BÖLÜMÜ’NÜN AKREDİTASYON SÜRECİ HAKKINDA

Üniversitemiz bünyesinde başlamış olan Kurumsal Akreditasyon Programı çerçevesinde İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü olarak çalışmalarımız Haziran 2021 tarihinden itibaren resmi olarak başlamış olup kalite güvence çalışmalarına yönelik olarak bölümüzde gerekli olan işbölümü ve organizasyonlar gerçekleştirilmiş bulunmaktadır.

Bu çerçevede öncelikle çalışmaları koordine etmek ve gerekli sekretarya konularını gerçekleştirmek üzere görevlendirmeler yapılmış ve 6 adet komisyon oluşturulmuş olup komisyonlar çalışmaya başlamış bulunmaktadır.

Söz konusu görevlendirmeler ve komisyonlar aşağıdaki gibidir:

İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Koordinatörü:  Doç. Dr. Betül Bilge ÖZDAMAR

İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Koordinatör Yardımcısı : Öğr. Gör. Pelin NANE

KOMİSYON 1:

Program Geliştirme ve Ölçüt Değerlendirme Komisyonu

KOMİSYON 2:

Mevcut Programa Yönelik İçerik, Ölçüt Değerlendirme ve Geliştirme Komisyonu

KOMİSYON 3:

İMEPAK Ulusal Akreditasyon Ölçütlerinin Bölüm Eğitim Programı İle İlişkisini Değerlendirme Komisyonu

KOMİSYON 4:

İç ve Dış Paydaş Katılımcı Eğitim Değerlendirme ve Etkinlik Geliştirme Komisyonu

KOMİSYON 5:

Mezun ilişkileri, staj, öğrenci toplulukları ölçüt değerlendirme ve geliştirme komisyonu

KOMİSYON 6:

Fiziki / dijital arşivleme ve belgeleme komisyonu

 

ÜNİVERSİTEMİZ BÜNYESİNDE GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR:

  1. Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Füsun EYİDOĞAN'ın başkanlığında 02 Haziran 2021 Çarşamba günü 10:30- 12:00 saatleri arasında çevrimiçi "Akreditasyon Süreci Hazırlık Eğitimi" yapılmış olup bu eğitime katılım sağlanmıştır.2.
  2. Lisans ve Yüksek Lisans ve Doktora programlarında yer alan zorunlu ve seçmeli tüm dersleriniz için AKTS İş Yükü Dağılım tabloları  oluşturulmuş ve ders içerikleri ile program çıktıları güncellenmiştir.
  3. Kurumsal Akreditasyon Programı çerçevesinde üniversitemizdeki kalite güvence çalışmalarına yönelik bilgilendirme/koordinasyon faaliyetleri kapsamında; Eğitim Öğretim Temel Alanına ilişkin ölçüt açıklamalarını içeren dokümanlar hakkında Başkent Üniversitesi Kalite Komisyonu üyesi ve BÖGEM Müdürü Sayın Doç. Dr. Filiz KALELİOĞLU başkanlığında 30 Eylül 2021 Perşembe saat 14:00’de gerçekleştirilmiş olan çevrimiçi toplantıya katılım sağlanmıştır.

 

ULUSAL İÇ MİMARLIK AKREDİTASYON KURULUŞU OLAN TAPLAK İLE İLGİLİ OLARAK GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR

  1. TAPLAK’ın (Tasarım ve Planlama Akreditasyon Derneği) kuruluşunda İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Koordinatörü olan Doç. Dr. Betül Bilge ÖZDAMAR görev almış olup, dernek kuruluşu tamamlanmıştır. TAPLAK’ın YÖKAK’a başvurusu yapılmış olup, değerlendirme süreci devam etmektedir.
  2. İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Eğitim Programının akredite olmasına yönelik süreç tanımları ve bilgilendirme için 03.11.2021 tarihinde TAPLAK’tan eğitim talep edilmiştir.

 

Prof. Dr. Can Mehmet HERSEK

Başkent Üniversitesi | Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi

İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü Bölüm Başkanı

 

akreditasyon komisyon belgesi.pdf

 

AKREDİTASYONA İLİŞKİN NİYETİ: 


Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nün “Lisans Eğitim Programı Akreditasyonu”na yönelik çalışmaları 2021 yılında başlamıştır. 15.09.2021 tarihinde Başkent Üniversitesi Rektör Yrd. Prof. Dr. Füsun Eyidoğan ile yapılan akreditasyon konu başlıklı toplantı sonucu İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü’nün Ulusal Akreditasyon Sürecine yönelik hazırlık ve başvuru kararı alınmıştır. YÖKAK’a başvuru sürecinde bulunan TAPLAK (İMEPAK) Ulusal Akreditasyon Kuruluşuna başvuru için ön çalışmaların başlatılması ile “ön hazırlık” sürecine girilmiştir. Hazırlık süreçlerine yönelik Başkent Üniversitesi Rektörlüğü’ne sunulmak üzere yapılan çalışmaları içeren raporlar, düzenli aralıklar ile Rektörlük Makamına sunulmuş ve sürecin takibi sağlanmıştır. Başkent Üniversitesi kalite güvence sistemi eğitim öğretim politikası sürekli iyileştirmeye dayalı sürecine yönelik olarak MS Teams programı üzerinden 14.06.2021 tarihinde bölüm toplantısı gerçekleştirilmiş ve yaz döneminde yapılacak çalışmalar planlanarak mevcut bilgi paketinin gözden geçirilmesi, eksikliklerin saptanması ve program içeriklerinin güncellenmesi kararı alınmıştır. Buna yönelik 08.07.2021, 06.09.2021 tarihlerinde bölüm içi ara toplantılar gerçekleştirilerek, çalışmalar tüm dersleri kapsayıcı biçimde uygulanmıştır. Buna göre;

-Program eğitim amaçları, misyon ve vizyona yönelik tanım ve hedefler yeniden ele alınarak değerlendirilmiştir.

-Eğitim program çıktıları bu doğrultuda değerlendirmeye alınmış ve iyileştirilmiştir.

-Ders öğrenme çıktıları, her dersin öğretim elemanı tarafından ele alınarak tanımlanmış, içerik ve ders programı planlaması yapılmıştır.

-Ders içeriklerinde AKTS iş yükü tabloları oluşturulmuştur.

-Ders içeriklerinde program çıktıları-eğitim amaçları ilişki matrisleri yapılmıştır.

-Mevcut bilgi paketi gözden geçirilmiş, eksiklikleri saptanmış ve program içerikleri güncellenmiştir.

-Müfredata genişlik kazandırmak, alana yönelik gelişmelere paralel seçmeli derslerin çeşitlendirilmesi için yeni alan seçmeli ders önerileri sunulmuş, kabul edilerek Lisans Programında açılmıştır.

 

AKREDİTASYONA BAŞVURU VE SÜREÇ TAKVİMİ

 

İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü lisans eğitimi Ulusal Akreditasyon başvuru hazırlıkları kapsamında komisyonların çalışma takvimi ve süreç yönetimi dört ayrı aşama olarak tasarlanmıştır. 

 

 

2020-2021 Yaz Döneminde program öz değerlendirme aşamasında yapılan bölüm içi çalıştayın ardından programın misyonu, vizyonu, program çıktıları ve mezun hedefleri planlanarak mezun profili belirlenmiştir. Yenilenen program çıktılarına göre bilgi paketi AKTS değerleri ve öğrenme kazanımları eşleşmeleri yapılmıştır. Yine ön hazırlık döneminde eğitim müfredatı ve ders alan gruplarının planlanması tamamlanmıştır.

2021-2022 Güz Döneminde Ulusal akreditasyon başvuru sürecine başlama kararının alınması ve programın öz değerlendirmesi ile başlayan süreçte akreditasyon koordinatörlüğünün kurulması, çalışma komisyonlarının oluşturulması ve bu komisyonların bölüm içi toplantı ile paylaşılmasından oluşan süreç 1. Evre | Ön Hazırlık olarak tanımlanmıştır. Ön hazırlık süreci, bölüm öğretim elemanlarının akreditasyon sürecini anlaması ve ilk verilerin saptanmasını içermektedir. Bu kapsamda her komisyon ilgili görev tanımı odağında lisans eğitim programının yakın geçmiş ve mevcut durum analiz çalışmalarını tamamlamıştır.

2021-2022 Bahar Döneminde öz değerlendirme ve ön hazırlık aşamaları tamamlanan akreditasyon süreç takviminin bir sonraki aşaması ‘1. Evre | 1. Aşamadır. Bu aşama yakın geçmiş ve mevcut durum üzerinden yapılan ön değerlendirmede belirlenen güçlü ve zayıf yönler ışığında eğitim programında yapılacak iyileştirme çalışmalarına ait süreçleri içermektedir. Bu dönemde çalışma komisyonları bir araya gelmiş ve komisyon üyelerince alt görev dağılımları yapılmıştır. 2017-2021 tarihleri arasında gerçekleştirilen bölüm etkinliklerine ait arşiv havuzu oluşturulmuştur. Arşiv havuzu kapsamında bölüm web sayfasında tespit edilen eksiklikler giderilmiştir.

2021-2022 Yaz Dönemi itibariyle 2. Evreye geçilmiştir. Bu aşamada komisyonlar ve komisyonlarda yer alan öğretim elemanları güncellenmiştir. Öğretim elemanı eğitim öğretim ve ders dışı etkinlik kılavuzu hazırlanmıştır. Eğitim müfredatı ders kataloğu güncellenmiştir.

2022-2023 Güz Döneminde Program Akreditasyonu Başvurusu süreci çerçevesinde TAPLAK Akreditasyon 4. aşama; başvurusu yapılacak olan TAPLAK (Tasarım ve Planlama Akreditasyon Derneği) derneğinin-İMEPAK İç Mimarlık Lisans Programları Akreditasyon Ölçütleri doğrultusunda özdeğerlendirme raporunun hazırlanarak teslimi sürecini içermektedir.

Bu süreç çalışması içerisinde İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölüm Başkanlığı ve Akreditasyon koordinatörlüğü, öğretim üyeleri, öğretim elemanları ve yarı zamanlı ders katkısı koyan öğretim görevlileri ile düzenli bilgilendirme toplantıları gerçekleştirmiş ve sürecin aktarımı yapılarak gerekli bilgi akışı sağlanmıştır.

 

MİSYON, AMAÇLAR VE HEDEFLER

Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü programının misyonu, nasıl bir eğitim öğretim faaliyeti amaçladığı ve vermiş olduğu eğitimin hedefleri aşağıdaki gibidir:

  1. İçmimarlık ve çevre tasarımı alanının gerektirdiği teknik, pratik ve kuramsal tüm bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip, yakın olduğu disiplinlerle etkileşim halinde olan , nitelikli iç mekan çevreleri yaratabilen, iç mekan tasarımlarını, kullanıcıyı ve kullanıcı gereksinimlerini merkeze alan özgün iç mekan projeleri üreten bireyler yetiştirmek.

  2. Mesleki görevlerini sorumlu ve güvenli bir şekilde yürüten, meslek etiğine sahip meslek insanı yetiştirmek

  3. Yaşam boyu öğrenme pratiklerini geliştirmek

  4. Bilimsel araştırmaya öncelik vererek araştırmaları destekleyici olmak

  5. İçmimarlık alanının mimarlık, tasarım ve sanat alanları ile ortaklaşalığını önemseyen ve bu alanda yapılacak faaliyetleri destekleyen, bu alanlara ilişkin birlikteliği ortaya çıkaracak faaliyetleri düzenlemek

  6. Mesleğin gerektirdiği görsel, yazılı ve/ya sözel iletişim araçlarını/teknolojilerini etkin kullanabilmek

  7. Yapı uygulama ve endüstri olanaklarını yakından takip eden, üniversite-sanayi işbirlikleriyle uygulamaya yönelik eğitim modeli geliştirmek

  8. Ulusal ve uluslararası işbirlikleri kurmak

  9. İç mekan tasarım problemlerine, kültürel miras/yeniden işlevlendirme ve çevreye duyarlı biçimde, sürdürülebilir ve evrensel bir tasarım/erişilebilirlik anlayışıyla çözüm üretebilmek

  10. Öğrenci temsilcileri, mezunlar, yarı zamanlı ve tam zamanlı öğretim elemanları arasında bölüm içi ve bölüm dışı diyaloğun yanı sıra diğer bölümler ve bölüm dışı paydaşlar arasında katılımcı ve şeffaf yönetim anlayışına sahip olmak.

Başkent Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Programı Akreditasyon Süreci İletişim Koordinasyonu

 

Bu kapsamda Başkent Üniversitesi İç mimarlık ve çevre tasarımı bölümü misyon ve eğitim çıktıları TAPLAK İçmimarlık/ İçmimarlık ve Çevre Tasarımı Lisans Programları Akreditasyon Ölçütleri’nin aşağıdaki maddeleriyle uyum sağlamaktadır.

  • Aday İçmimarlık/içmimarlık ve çevre tasarımı programının, akreditasyon sürecinde İçmimarlar Odasının da üyesi bulunduğu IFI (International Federation of Interior Architects/Designers) küresel eğitim politikası unsurlarını dikkate alır.

  • Program misyonu ve eğitim kültürü hedefi alana yönelik doğru ve güncel bilgiye ulaşma ve bilgiyi sentezleme becerisi ile donatacak mesleki eğitimi sağlar.

  • Program, iç ve dış geri bildirimler ile çeşitlilik gösteren paydaşlardan kendi misyon, hedef, içerik ve etkinliği konusunda bilgi almak üzere yapılandırılmış yöntemler kullanır.

  • Misyon, amaçlar ve eğitim hedefleri, liderlerin (bölüm başkanı, anabilim dalı başkanı vb.) başkanlığında, iç ve dış paydaşların katılımı ile mesleğin tüm paydaşlarının ihtiyaçları göz önüne alınarak oluşturulmalı, sistematik olarak gözden geçirilmeli ve güncellenmelidir. Programda bu sistematik gözden geçirme ve değerlendirmeye uygun bir süreç (belirli aralıklarla yürütülecek, tüm bölüm elemanları ile programın tüm özelliklerinin incelenmesini içeren ve ölçülebilir) tanımlanmış ve işletiliyor olmalıdır.

  • Programa ait tanıtıcı bilgiler, programın misyonu, amaçları ve eğitim hedefleri paydaşlar ve kamu tarafından şeffaf ve kolayca erişilebilecek şekilde yayınlanmaktadır.

  • Programın amaçları/eğitim hedefleri program çıktılarıyla ilişkilendirilmeli ve bu ilişkiler belgelendirilmektedir.

  • Eğitim amaç ve hedeflerine ulaşılmasında kat edilen ilerleme sistematik olarak uygun süreçlerle ölçülmeli, değerlendirilmeli ve gerekli iyileştirmelerin gerçekleştirilmesi sağlanır.

Program hem bağlı olduğu yükseköğretim kurumu hem de Tasarım ve Planlama Akreditasyon Derneği tarafından ortaya konmuş olan güncel eğitim belgelerinde vurgulanan bu başlıkları misyon, amaç ve eğitim hedeflerine de taşımaktadır. Program, amaç ve eğitim hedeflerine ulaşma konusunda yapılan iyileştirmeler belgelenmektedir.